top of page
TURFORSLAG I UMIDDELBAR NÆRHET TIL HYTTA

Det er mange fine turer i umiddelbar nærhet til hytta. Turene passer for både barn og voksne. Du kan også kjøre til mange andre flotte turstier i området.

Valdres.no finner du også mange gode turforslag i nærheten. Sjekk også tur.no.

Skal du på sykkeltur, kan du sjekke denne siden:

Demningen
DEMNINGEN

En spennende og ikke så lang tur er å gå veien til høyre ut fra hytta og ned til en demning som dukker opp etter noen kilometer på venstre hånd. Det er spennende (for både barn og voksne) å gå ut på demningen og se på fossen der. Portene inn til broen over kan åpnes så man kan gå over.

TUR RUNDT HYTTA
Tur runt hytta

Det går en skogsvei (Einebuvegen) oppover like til venstre for hytta (denne er steng om vinteren). Går dere den oppover kommer dere til toppen etter ca 45-60 minutter (Nysetvegen). Dere kan gå ned igjen samme vei, eller gå runden rundt. Turen rundt vil nok ta noen timer, men den er stort sett i nedoverbakke og på grusvei. Se kartet:

Tur rundt hytta.jpg
LANGS ELVELEIET
Langs elveleiet

Det kan være flott, morsomt og litt krevende (fordi det ikke er sti og man må gå fra sten til sten) å gå elven oppover dersom det er lav vannstand. Da kan dere parkere der dere kjørte inn fra asfaltveien og gå ned til elven på oversiden eller nedsiden av broen. Det er en fin og litt kupert tur oppover og nedover elveleiet.

JETTEGRYTENE / KVITINGEN
Jettegrytene

Spektakulært syn: Nord-Europas største jettegryter!

Ta til venstre etter hytta og følg veien til skiltet grusvei til venstre mot Kinn (i en sving ved enden av vannet før veien går oppover mot høyre). Etter 2,9 km deler veien seg ved en stor snuplass der du holder til venstre. Parkering ved enden av veien ca 500 m senere (GPS 32v 517890 6744148).
Det går en skiltet sti til høyre ned veiskråningen. Den er stort sett grei å følge (vær litt oppmerksom). Hvis stien deler seg holder du til høyre nedover langs vannet. Du passerer over et svaberg, der stien fortsetter rett over og litt til venstre på andre siden. Snart står du ovenfor jettegrytene (nord-Europas største).
Turen er en snau kilometer lang og tar i underkant av en halv time hver vei.

MAKALAUSFJELLET
Makalausfjellet

Kjør til venstre ut fra hytta og ta til venstre ved skilt mot Eidvasstølen. Kjør innover og parker på venstre side like før veien slutter. Gå veien innover og videre på stien til høyre for en hytte. Følg så traktorveien oppover. Når dere kommer til en hytte ganske høyt oppe i fjellsiden går stien videre bratt oppover mot fjellet til venstre for hytta. På toppen er det en postkasse med bok hvor dere kan skrive dere inn. Turen tar ca 1 time opp og 45 min. ned.

PÅ SKI OM VINTEREN

Valdres Alpinsenter ligger ca. 25 minutters kjøring fra hytta. Beitostølen er en times kjøring unna.

For langrennsentusiastene er det er flotte, preparerte løyper bare 10 minutters kjøring fra hytta.

Ta til høyre ut fra hytta og til høyre igjen ved søppelcontaineren. Følg veien (hold til høyre i skiltet) til dere kommer til en litt større parkeringsplass

på venstre side. Nå ser dere også antennehytta til høyre. Rett til høyre for parkeringsplassen går løypene innover.

Skisporet.no kan du følge løypene Makalaus/Liaåsen.